4:15:00 PM

Majlis Sarapan Pagi Bersama AdiPutra, Mira Filzah & Blogger

by , in
Assalamualaikum.


Alhamdulillah..
Sue berkesempatan untuk turut serta dalam Majlis Sarapan Pagi Bersama AdiPutra, Mira Filzah & Blogger yang telah dianjurkan oleh pihak Denaihati Network di Bangi Golf Resort tempohari. 

Majlis yang bermula seawal jam 8.00 pagi ini telah mendapat sambutan hangat di kalangan rakan blogger yang merupakan peminat tegar AdiPutra dan Mira Filzah dan tidak lupa juga para peminat AdiPutra (@adp1hotlovers) dan peminat Mira Filzah (@miracle.fc) juga turut memeriahkan majlis ini.

Even drama bersiri Cinta Si Wedding Planner ini telah berlalu namun kedua-dua pelakon utamanya masih lagi hangat diperkatakan di kalangan peminat mereka berdua. 


Pertama kali rasanya Denaihati Network menganjurkan majlis sebegini dan di awal pagi begini. Mesti AdiPutra dan Mira Filzah pun gigih bangun pagi-pagi untuk tidak menghampakan peminatnya sepertimana peminat-peminat mereka datang awal-awal pagi ke Bangi Golf Resort kan. ^___^

AdiPutra dan Mira Filzah pun kata ini majlis sarapan pagi pertama untuk mereka. Belum pernah lagi rasanya dipanggil untuk majlis sarapan pagi. Kalau majlis makan tengahari atau makan malam tu biasa la, kata mereka. Haaaaa.. special kan? Pagi-pagi lagi dah berjumpa dengan artis dan rakan-rakan blogger yang lain. Bukan selalu.. ^__^

Walaupun drama Cinta Si Wedding Planner tersebut meletup dan viral, AdiPutra dan Mira Filzah ini tidaklah sombong dan meninggi diri apabila bertemu dengan peminatnya.

* kredit : Denaihati & CVS Production *

Selain daripada makan-makan, ada juga sesi beramah mesra bersama dengan AdiPutra dan Mira Filzah. Baru tahu, rupa-rupanya Adi Putra ini ada business lain selain daripada belakon. Beliau telah memberitahu bahawa beliau menguruskan business pakej umrah daripada syarikat miliknya sendiri. Pada masa yang sama, AdiPutra telah mengumumkan pakej Umrah bersama beliau yang akan diadakan pada tahun ini. 



Dalam majlis itu pihak penganjur juga telah membuat supprise kepada AdiPutra sempena dengan sambutan ulang tahun kelahiran beliau. Wow! Sedap okeh! Kek ini ditaja oleh Pav’s Lover Bakery.



Tapi sayangnya Mira Filzah hanya bersama kami sekejap je. Beliau ada komitmen lain, so tak dapat la nak bergambar berdua sebab Sue pun tak sempat nak berebut dengan orang lain. -__-" Tapi agak terkejut juga bila Sue diumumkan dapat cabutan bertuah daripada Mira Filzah. Alhamdulillah... dapat shawl dari Mira. Suka sangat!!! Terima kasih Mira! ^___^


Tapi sempat juga bergambar beramai-ramai pada hari tersebut bersama dengan rakan blogger yang lain. Kalau dah namanya berjumpa rakan-rakan blogger, for sure bergambar aje kan! ^__^


 * kredit : Denaihati & CVS Production *

* kredit : Denaihati & CVS Production *

Jutaan terima kasih diucapkan kepada penaja pada hari tersebut iaitu Jemaah Bisnis Denaihati, EvoWang.com, CVS Production, AbangEnsem.com, Pav’s Lover Bakery dan Sohaini Cookies. Kami juga dapat goodies special daripada semua penaja. Ribuan terima kasih dirakamkan kepada AdiPutra dan Mira Filzah kerana sudi meluangkan masa bersama kami walaupun mereka sibuk dengan jadual masing-masing. Moga berjumpa lagi di lain waktu. 



Till then, salam sayang,
-Sue Sopian-
1:30:00 PM

Parenting | CLAPAM

by , in
Assalamulaikum.

Persatuan Klef Bibir dan Lelangit Malaysia (Cleft Lip and Palate Association of Malaysia, CLAPAM) ialah organisasi tanpa untung,  bukan kerajaan, dan kumpulan sokongan yang terdiri dari ibu bapa yang mempunyai anak yang dilahirkan dengan berkeadaan klef bibir dan/atau lelangit, orang dewasa dengan berkeadaan klef bibir dan/atau lelangit dan para profesional kesihatan yang mengendalikan individu-individu ini. Ia mula ditubuhkan pada 1992 dan didaftarkan secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan  pada 1993, CLAPAM menyediakan pelbagai khidmat sokongan termasuk kaunseling, maklumat tentang pemakanan dan penjagaan bayi klef dan lawatan ke hospital/rumah. CLAPAM turut memainkan peranan sebagai penghubung antara ahli ibubapa dan ahli pengamal perubatan.


Misi CLAPAM adalah untuk mendidik dan meningkatkan tahap kesedaran orang awam berkenaan pengurusan individu klef dan isu-isu berkaitan klef melalui pelbagai aktiviti dan dalam masa yang sama berusaha untuk menjadi pusat serenti bagi isu klef seluruh negara. CLAPAM berharap dapat menjadi penghubung antara ibu bapa yang ingin mendapat bantuan perubatan dengan pengamal perubatan.

Aktiviti CLAPAM termasuk lawatan ke hospital, klinik dan rumah untuk memberi khidmat kaunseling dan bimbingan tentang teknik penyusuan dan pemakanan yang sesuai bagi bayi klef kerana penyusuan dan pemakanan yang betul adalah penting untuk tumbesaran dan perkembangan bayi. CLAPAM ialah ahli Klinik Klef di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) and Hospital Kuala Lumpur (HKL). Pihak CLAPAM bertemu ibubapa yang mempunyai anak berkeadaan klef dan orang dewasa yang mengalami klef untuk sesi kaunseling dan bimbingan dan jika perlu, menghubungkan ibu bapa dengan pengamal perubatan.

CLAPAM juga mengadakan sesi maklumat untuk ahli-ahli dan pengamal perubatan melalui Mesyuarat Agung Tahunan dan forum awam/perjumpaan ahli dengan mengundang pengamal perubatan untuk membentang topik khas. CLAPAM menghadiri persidangan-persidangan perubatan dan mengambil bahagian dalam seminar dan ceramah untuk meningkatkan kesedaran tentang klef. CLAPAM juga menerbit dan mengedarkan risalah tentang klef untuk ibu bapa dan professional kesihatan dan cuba meningkatkan lagi tahap kesedaran tentang pengurusan klef.

CLAPAM ialah sebuah organisasi yang banyak bergantung pada sumbangan dan derma dari ahli-ahli CLAPAM, syarikat swasta dan orang awam. Dana yang diterima disalurkan untuk menguruskan pejabat kami dan membantu keluarga yang kurang bernasib baik yang mempunyai anak berkeadaan klef. CLAPAM berusaha untuk menggalakan lebih banyak kumpulan sokongan setempat di seluruh negara.

Sukarelawan CLAPAM menghulur sokongan moral dan nasihat penyusuan kepada ibubapa yang baru mendapat anak berkeadaan klef. Pihak CLAPAM membekalkan botol susu dan puting khas kepada mereka. Sukarelawan CLAPAM (biasanya ibubapa yang mempunyai anak berkeadaan klef) cuba memberi sokongan dan kata semangat kepada ibubapa pada peringkat permulaan ini, sambil memberi harapan kepada ibubapa yang mungkin dalam keadaan murung dan terkejut.

Gabungan pengetahuan dan pengalaman ahli-ahli ibubapa dalam menangani masalah berkaitan klef dengan anak-anak mereka sendiri, bersama maklumat dari ahli-ahli profesional CLAPAM bermakna CLAPAM mempunyai maklumat yang komprehensif mengenai pelbagai isu yang berkaitan klef, disamping bertindak sebagai satu pusat serenti untuk isu-isu klef di Malaysia. CLAPAM menyediakan buku maklumat dan risalah berkenaan klef. CLAPAM juga ada senarai profesional kesihatan seperti pakar ortodontik, pakar bedah plastik dan juruterapi pertuturan di seluruh negara untuk membimbing ibu bapa berkenaan perkhidmatan yang ada.


--------------------------------------------------------------------------------


Wassalam.
12:30:00 PM

Parenting | Rawatan Sumbing Bibir & Sumbing Lelangit

by , in
Assalamulaikum.

Rawatan untuk sumbing bibir dan sumbing lelangit dapat meningkatkan keupayaan makan, pertuturan, dan pendengaran, dan demi mencapai penampilan wajah yang normal. Pakar yang memiliki pelbagai bidang perubatan berkemungkinan terlibat; pakar-pakar tersebut termasuklah pakar kanak-kanak, pakar telinga, hidung dan tekak, pakar pembedahan, pakar bedah mulut, doktor pergigian kanak-kanak, pakar ortodontik, audiologi (pakar pendengaran), terapi pertuturan, kounselor genetik, ahli psikologi, psikatri dsb.   

Pembedahan Pemulihan Sumbing Bibir

Pembedahan pemulihan sumbing bibir boleh dijalankan untuk mencapai penampilan, fungsi dan struktur bibir  yang normal. Pembedahan ini boleh dijalankan selepas beberapa bulan bayi dilahirkan (semasa bayi mencapai kira-kira 5kg); pakar pembedahan tersebut seharusnya menentukan masa yang sesuai. Anestesia Am akan dijalankan supaya kanak-kanak tidak mengalami kesakitan. Juga terdapat teknik pembedahan dan prosedur yang lain, pembedahan sumbing bibir secara umumnya melibatkan jahitan pembukaan bibir atas. Jika pembukaan tersebut meliputi bahagian hidung, pemulihan kawasan tersebut mungkin boleh dijalankan pada masa yang sama. Proses ini biasanya mengambil satu sesi, kadang-kala memerlukan dua sesi.

Apa yang mungkin berlaku:

1. Kanak-kanak tersebut akan berasa tidak selesa selepas menjalankan pembedahan, dan mengalami kesakitan selama beberapa hari. Ubat penahan sakit bukan aspirin dan ubat-ubatan preskripsi dapat mengatasi isu ini.

2. Bagi menggelakkan kanak-kanak daripada menggosok kawasan pembedahan, peranti kekangan jenis empuk adalah perlu dipakai pada siku kanak-kanak. 

3. Jahitan juga akan dijalankan pada bibir bahagian atas dan telinga. Bengkak ringan, lebam, dan pendarahan akan muncul pada kawasan jahitan. Jahitan sama ada akan membubarkan sendiri dalam masa seminggu, atau akan dikeluarkan daripada doktor selepas kira-kira seminggu.

4. Arahan seperti cara memberi makanan kepada kanak-kanak  akan dinyatakan.

5. Parut tersebut akan beransur-ansur pudar, tetapi tidak akan hilang sempurnanya. Pembedahan plastik boleh dijalankan nanti untuk menambahbaikan penampilan (selepas kanak-kanak membesar).

6. Peringatan: Kanak-kanak tidak boleh menggunakan straw atau pacifier selepas pembedahan, hal ini berkemungkinan mempengaruhi kawasan pemotongan. Selain itu, pesakit tidak digalakkan berlari atau melibatkan diri dalam aktiviti yang lasak. Doktor seharusnya menentukan sama ada aktiviti yang bakal dijalankan selamat atau tidak.

Pembedahan Pemulihan Sumbing Lelangit

Pembedahan pemulihan sumbing lelangit boleh dijalankan untuk menutupi pembukaan dan/atau membina lelangit, dan hal ini dapat membantu anak makan dan bertutur secara normal. Pembedahan sumbing lelangit yang terlibat lebih merumitkan, dan ia digalakkan untuk dijalankan semasa bayi membesar (biasanya dari 6 hingga 18 bulan); pakar bedah haruslah menentukan masa yang sesuai.  Anestesia am boleh dijalankan supaya anak tidak mengalami kesakitan. Bergantung kepada keadaan, teknik pembedahan dan prosedur yang berlainan dapat dijalankan untuk membaiki sumbing. Proses ini biasanya mengambil satu sesi, kadang-kala memerlukan dua sesi.

Apa yang mungkin berlaku:                                                 

1. Bergantung kepada kes tersebut, sesetengah kanak-kanak perlu tinggal di hospital selama 1-3 hari. 

2. Dalam tempoh ini, antibiotik akan dibekalkan bagi menggelakkan jangkitan. Pengambilan antibiotik secara berterusan adalah berkemungkinan untuk buat sementara waktu selepas kanak-kanak dibawa pulang.

3. Kanak-kanak akan mengalami kesakitan yang ringan untuk beberapa hari. Ubat penahan sakit yang bukan jenis aspirin serta ubat-ubatan preskripsi lain boleh digunakan untuk menangani hal ini.

4. Disebabkan pembedahan adalah dijalankan pada mulut, kanak-kanak tidak sesuai untuk makan/minum selepas menjalankan pembedahan tersebut. Nutrien akan dipindahkan kepada kanak-kanak melalui kateter intravena sehingga kanak-kanak tersebut dapat makan/minum.

5. Bengkak sementara akan berlaku pada kawasan pembedahan. Darah juga mungkin keluar daripada hidung dan mulut pada permulaan beberapa hari.

6. Hidung tersumbat (tanda-tanda: mendengus, pernafasan mulut, selera makan menurun dsb.) mungkin berlaku selepas pembedahan. Ubat-ubatan preskripsi dapat mengatasi masalah ini.

7. Terdapat jahitan pada lelangit kanak-kanak, yang akan membubarkan sendiri selepas beberapa hari.

8. Dalam sesetengah keadaan, doktor akan meletakkan pembungkusan pada lelangit kanak-kanak. 

9. Pembungkusan tersebut tidak boleh dikeluarkan tanpa kebenaran doktor.

10. Bagi memastikan kawasan pemotongan tersebut bersih, kanak-kanak haruslah diberi air siap selepas memberi makanan. Jika diperlukan, bersihkan kawasan tersebut perlahan-perlahan dengan air.

11. Peringatan: Kanak-kanak tidak boleh menggunakan straw atau pacifier selepas pembedahan, hal ini berkemungkinan mempengaruhi kawasan pemotongan. Selain itu, pesakit tidak digalakkan berlari atau melibatkan diri dalam aktiviti yang lasak. Doktor seharusnya menentukan sama ada aktiviti yang bakal dijalankan selamat atau tidak.     

Pembedahan Tiub Telinga

Pembedahan tiub telinga berkemungkinan dijalankan pada kanak-kanak sumbing lelangit (biasanya sekitar enam bulan) bagi menggelakkan daripada jangkitan telinga kronik yang dapat menyebabkan hilang pendengaran. Pembedahan akan memasukkan bentuk “I” tiub tympanostomy ke gegendang telinga. Tiub merupakan saluran yang membenarkan saliran cecair.

Lain-lain

1. Strategi Memberi Makan
Botol puting dan alat memberi makan khas untuk kanak-kanak sumbing bibir dan sumbing lelangit dapat membantu. Rujuk kepada laman “Pengurusan & Sokongan” untuk cadangan memberi makanan kepada kanak-kanak sumbing lelangit.    

2. Pembedahan Pembinaan Semula Muka
Pembedahan pembinaan semula muka, seperti pembedahan plastic dapat dijalankan bagi menambahbaikan penampilan mulut, bibir dan hidung. Pembedahan seperti ini biasanya dijalankan selepas anak membesar dan (bukan semasa peringkat awal)  

3. Pembetulan Ortodontik (e.g. pendakap gigi)

4. Terapi Pertuturan
Pembukaan pada lelangit dan bibir bahagian atas akan menyebabkan kesukaran membentuk sesetengah bunyi. Dalam sesetengah keadaan, fungsi otot berkemungkinan merosot, dan seterusnya melambatkan pertuturan atau menyebabkan pertuturan tidak normal. Dalam keadaan seperti ini, terapi pertuturan dapat membantu.

5. Alat Pendengaran

6. Terapi Psikologi
Kanak-kanak dengan sumbing bibir akan berasa malu semasa sosial (terutamanya jika dibuli/didiskriminasi oleh rakan-rakan) disebabkan penampilan wajah. Hal ini akan menimbulkan rasa malu, bersama-sama dengan tekanan yang disebabkan oleh menerima prosedur perubatan, dan seterusnya mengundang masalah sosial dan emosi. Dalam keadaan seperti ini, kaunseling psikologi dapat membantu.


Sumber :
1. Google
------------------------------------------------------------------------------------------------

Perkembangan Humairah :-

Jadual untuk berjumpa dengan doktor bahagian pembedahan plastik telah dijadualkan tempohari.


------------------------------------------------------------------------------------------------

CLEFT LIP & CLEFT PALATE

1. Parenting | Pengenalan Kepada Sumbing Bibir & Sumbing Lelangit
2. Parenting | Penyebab dan Faktor Risiko Sumbing Bibir & Sumbing Lelangit


Wassalam
10:30:00 AM

Parenting | Penyebab dan Faktor Risiko Sumbing Bibir & Sumbing Lelangit

by , in
Assalamualaikum.

Penyebab Sumbing Bibir dan Sumbing Lelangit

Biasanya, tisu bibir akan bergabung dengan tisu lelangit semasa bulan kedua dan bulan ketiga semasa mengandung. Dalam kes sumbing bibir dan sumbing lelangit, pergabungan tersebut tidak berlaku atau tidak sempurna. Oleh itu, tinggalkan pembukaan (atau pembukaan berganda). Sebab-sebab berlakunya keadaan ini tidak difahami secara menyeluruh. Ia adalah dipercayai bahawa sumbing bibir dan sumbing lelangit adalah disebabkan kombinasi faktor genetik dan persekitaran.


Faktor Risiko Sumbing Bibir dan Sumbing Lelangit

Faktor seperti berikutnya dapat meningkatkan risiko melahirkan bayi sumbing bibir dan sumbing lelangit:

1. Keturunan Keluarga
Disebabkan sumbing bibir dan sumbing lelangit adalah berkaitan dengan sesetengah gen, ibu bapa yang memiliki sejarah keluarga terhadap sumbing bibir dan sumbing lelangit akan mempunyai risiko tinggi dalam melahirkan bayi dengan kecacatan.   

2. Keturunan Etnik
Sumbing bibir dan sumbing lelangit biasanya akan berlaku dalam kalangan sesetengah keturunan etnik.

3. Jantina
Lelaki adalah dua kali ganda untuk membentukkan sumbing bibir (dengan atau tanpa sumbing lelangit). Dalam keadaan di sebaliknya, sumbing lelangit tanpa sumbing bibir adalah lebih biasa dilihat dalam kalangan perempuan.

4. Tembakau and Alkohol
Pendedahan tembakau (merokok), alkohol, dan sesetengah perubatan semasa mengandung akan meningkatkan risiko mempunyai bayi sumbing bibir dan sumbing lelangit.

5. Kencing Manis Ketika Hamil

6. Obesiti Ketika Hamil


Sumber :
1. Google

----------------------------------------------------------------------------------------------------

CLEFT LIP & CLEFT PALATE

1. Parenting | Pengenalan Kepada Sumbing Bibir & Sumbing Lelangit


Wassalam.
8:33:00 AM

Puteri Istimewa Kami

by , in
Assalamualaikum.

Mesti semua tertanya-tanya kan kenapa tiba-tiba Sue bercerita tentang Cleft Lip pula.

Sesiapa yang dah baca entri Pengenalan kepada Cleft Lip ini pasti sudah mengetahui bahawa Sue dah mentioned yang anak Sue mempunyai cleft lip. Sue bernasib baik kerana Humairah hanya cleft lip dan tidak melibatkan palate. Jika tidak mungkin lagi susah untuk baby Humairah menyusu. Sue juga yang menangis nanti, tengok dia tak boleh menyusu seperti bayi lain yang normal.

Untuk kehamilan kedua ini Sue tidak di diagnosis menghidap kencing manis tetapi menghidap HB low. Sue tidak pasti sama ada keturunan nenek moyang Sue ada cleft lip ini ataupun tidak. Setakat yang Sue tahu tiada. Sepanjang kehamilan juga tiada tanda-tanda yang menunjukkan baby Sue cleft lip even semasa scan pun tiada nampak cleft lip tersebut.

Ini sudah ketentuan-Nya. Humairah dilahirkan dengan cleft lip. Tapi it's ok. Sue terima ini sebagai dugaan dan ujian Allah swt untuk kami sekeluarga. Kehadiran Humairah menambahkan lagi seri keluarga kami walaupun dia antara bayi yang mempunyai cleft lip. ^__^

Alhamdulillah juga Hadirah, si kakak dapat menerima keadaan adiknya dengan baik walaupun pada mulanya dia agak pelik melihatkan keadaan adiknya sebegitu rupa ketika dilahirkan. Hadirah bertanya itu dan ini. Ketika inilah Sue dan Mr. Akoy diuji untuk menjawab segala pertanyaan si kakak.


Walaubagaimanapun Hadirah sangat menyayangi adiknya. Orang lain tak boleh usik atau sakat adiknya, kalau tidak dia akan marah orang itu balik.

Comel tau mereka dua beradik ni... ^___^




Semalam Sue dah ke PPUM untuk bertemu dengan doktor bahagian pembedahan plastik. So doktor dah bagi date untuk operation bulan Mac ini. Moga segalanya berjalan lancar.

Wassalam.
11:29:00 PM

Operation Date

by , in
Assalamualaikum.

Alhamdulillah.. Hari ni Sue ke PPUM untuk bertemu dengan doktor bahagian pembedahan. So hari ni juga telah ditentukan date untuk operation yang akan dijalankan bulan Mac ini.



Doktor tadi just check and bagi date untuk operation. Lain-lain ujian akan dijalankan nanti berperingkat-peringkat. Makin dekat tarikh pembedahan makin berdebar-debar rasanya. Moga-moga hati kami sekeluarga tabah melihat Humairah menjalani operation dan moga segala urusan kami dipermudahkan oleh Allah swt.. Aamiin..

Ini baru operation yang pertama. Masih ada lagi operation lain yang belum tahu bila akan dilaksanakan.. Moga Humairah dapat menghadapinya dengan tabah. Anak-anak mummy semua kuat, kan?

Good nite.

Wassalam.
posted from Bloggeroid
11:00:00 AM

Parenting | Pengenalan Kepada Sumbing Bibir & Sumbing Lelangit

by , in
Assalamualaikum.

Sue ingin berkongsi sedikit cerita dan maklumat berkaitan dengan Sumbing Bibir (Cleft Lip) dan Sumbing Lelangit (Cleft Palate).


Apakah sumbing bibir dan sumbing lelangit?

Sumbing bibir dan sumbing lelangit merupakan kecacatan kelahiran yang biasanya berlaku. Sumbing lelangit mempunyai ciri di mana lelangit tidak dibentuk dengan sempurna semasa perkembangan janin; hal ini telah meninggalkan pembukaan yang menggabungkan mulut dan rongga hidung. 

Sumbing bibir pula mempunyai ciri di mana bibir bahagian atas adalah tidak dibentuk dengan sempurna serta terdapat pembukaan atau rekah. Sumbing secara menyeluruh adalah merujuk kepada kedua-dua ciri sumbing bibir dan sumbing lelangit, di mana pembukaan pada bibir bahagian atas, melalui hidung ke mulut, bergabung dengan pembukaan lelangit. Biasanya, sumbing yang menyeluruh adalah berlaku dalam kalangan lelaki manakala sumbing lelangit tanpa sumbing bibir adalah lebih kerap berlaku dalam kalangan perempuan.

Apakah penyebab sumbing bibir dan sumbing lelangit?

Berlakunya sumbing bibir dan sumbing lelangit apabila tisu bibir tidak bergabung dengan tisu lelangit semasa perkembangan janin. Tidak ada sesiapa yang mengetahui secara terperinci bahawa bagaimana hal ini dapat berlaku. Adalah dipercayai bahawa faktor keturunan keluarga dan faktor persekitaran (apakah yang telah didedahkan kepada ibu semasa mengandung) merupakan penyebab-penyebabnya. 

Bolehkah sumbing bibir dan sumbing lelangit dirawati?

Boleh. Pembedahan sumbing bibir dan sumbing lelangit dapat meningkatkan keupayaan pesakit untuk makan, bernafas, dan bercakap. Juga terdapat rawatan bagi sesetengah komplikasi tertentu terhadap sumbing bibir dan sumbing lelangit. Rawatan dan pembedahan seperti dinyatakan dapat menambahbaikan penampilan wajah serta meningkatkan kualiti kehidupan.

Sumber :
1. Google
------------------------------------------------------------------------------------------------

Sue juga sebenarnya mempunyai seorang anak yang dilahirkan cleft lip. Sebab itu Sue mencari maklumat berkaitan dengan cleft lip untuk rujukan Sue dan di sini juga Sue kongsikan kepada semua dengan tujuan mudah untuk dijadikan rujukan Sue dan kawan-kawan di luar sana. Sebagai ibubapa yang mempunyai bayi cleft lip atau cleft palate, nasihat Sue, banyak-banyakkan bersabar melayan kerenah bayi anda dan banyakkan mencari maklumat untuk rujukan kita dalam menjaga bayi cleft lip atau cleft palate ini.

Sue akan terus kongsikan maklumat dan pengalaman Sue sendiri sebagai ibu kepada bayi cleft lip dari semasa ke semasa. InshaaAllah. Semoga Allah swt permudahkan segala urusan Sue dan kalian semua.. Aamiin..

Wassalam.
2:30:00 PM

Ujian Datang Menerpa

by , in
Assalamulaikum.

Alhamdulillah.. Baru kini berkesempatan untuk bercerita satu per satu perihal yang berlaku kepada Sue sekeluarga sepanjang tahun lepas (2015) sehingga awal tahun ini (2016).

Syukur ke hadrat Illahi kerana Sue telah dikurniakan rezeki seorang lagi anak perempuan buat menambah seri kehidupan kami sekeluarga. Alhamdulillah... 

Bercerita tentang mengandung kali kedua, tidak lama dulu Sue ada ceritakan tentang alahan yang Sue alami dalam entri INI. Kelahiran puteri kedua yang istimewa ini lagi sekali telah mengubah kehidupan kami sekeluarga. 

Jadual kami menjadi lebih ketat apabila kami telah mengambil keputusan untuk menjaga kedua-dua anak kami, tidak seperti dahulu di mana kami terpaksa meninggalkan Hadirah di kampung memandangkan pada masa itu terlalu banyak cabaran dan dugaan yang datang menyinggah dalam kehidupan kami. Sue juga pada masa itu tidak dapat menjaga Hadirah 24 jam sehari kerana Sue telah dihantar berkursus di Melaka selama 2 bulan. Memang terpaksa tinggalkan Hadirah ketika itu.



4 Januari 2016

Apabila hendak memulakan episod kehidupan yang baru di tahun baru, sekali lagi kami diuji oleh Allah swt. Mr. Akoy telah mengalami kemalangan dengan mesin grinder. Allahuakbar!

Apabila mengenangkan jeritan Mr. Akoy ketika itu Sue memang tidak dapat tidur dengan lena hampir setiap malam setelah kejadian itu berlaku. Mengimbas kembali detik-detik cemas itu, pada pagi 4 Jan 2016 setelah Mr. Akoy menghantar Hadirah ke sekolah, Mr. Akoy telah meneruskan kerja-kerja untuk menyiapkan table top di dapur yang tertunggak dan masih belum siap walaupun Sue hampir habis tempoh berpantang. 

Entah macam mana tiba-tiba Sue terdengar bunyi mesin grinder yang agak menakutkan dan disusuli dengan jeritan Mr. Akoy. Astaghfirullah... Sue panik. Sue pergi ke dapur dan ternampak banyak darah mengalir di lantai. Mr. Akoy meminta Sue memberikan telefon bimbitnya untuk menghubungi seseorang dan selepas Sue berikan telefon bimbitnya, Sue terus berlari keluar dari rumah untuk mencari sesiapa jiran yang ada di luar. Tanpa memakai kasut dan hanya bersarung kaki, berkain batik, sempat mencapai tudung Sue melilau mencari sesiapa untuk minta tolong.

Mujurlah ada 2 orang jiran lelaki yang sedang bersembang di luar, dan Sue memanggil mereka untuk meminta bantuan membawa Mr. Akoy ke hospital. Baby pun Sue tinggalkan di bilik tanpa berteman ketika itu. Memang Sue panik. Menggigil-gigil satu badan.

Alhamdulillah ada jiran-jiran yang membantu membawa Mr. Akoy ke hospital ketika itu. Kalau Sue saja yang ada, Sue pun tak tahu apa akan erjadi. Mujurlah hanya bahagian lutut saja yang terluka dan tak terkena bahagian lain. Itu pun Mr. Akoy menerima 4 lapis jahitan dan agak panjang juga jahitan tersebut. Ketika Mr. Akoy dibawa ke hospital, Sue telah meminta parent Sue datang sebab Sue masih dalam pantang dan Hadirah pula tiada yang dapat pick up dia dari sekolah. Mujurlah Abah sampai sebelum waktu persekolahan Hadirah tamat.

Terkejut dan terkebil-kebil Hadirah melihat atuknya yang ambil dia dari sekolah. Jenuh nak explain.

Agak lama juga Mr. Akoy MC. Hampir sebulan Mr. Akoy tidak bekerja berikutan kerana kecedaraan yang dialaminya itu. Mr. Akoy menggunakan tongkat jika hendak ke mana-mana ketika itu. Namun, alhamdulillah.. syukur.. Mr. Akoy semakin lama semakin pulih dan boleh berjalan seperti biasa sekarang ini walaupun masih ada rasa sakit dan pergerakannya terbatas sedikit.

Minggu pertama Januari 2016 sememangnya memberikan kesan negatif terhadap Sue kerana macam-macam dugaan yang timbul. Rasa tertekan. Namun alhamdulillah.. Sue dikelilingi orang-orang yang banyak memberikan semangat untuk menghadapi dugaan tersebut. Terima kasih kepada mereka terutama sekali ahli keluarga Sue dan Mr. Akoy yang telah banyak mengorbankan masa menjaga Sue, Mr. Akoy dan anak-anak kami ketika kami ditimpa musibah. Hanya Tuhan yang dapat membalas jasa kalian. Terima kasih banyak-banyak...

Terima kasih kepada kawan-kawan yang datang menziarah dan juga mereka yang mendoakan kesejahteraan keluarga kami dari kejauhan. Hanya Allah saja yang dapat membalas budi baik kalian. Sue doakan kalian dilimpahi rahmat dan dipanjangkan umur..

Ok la.. nanti kita story lagi ye..



Wassalam.
10:00:00 AM

Food : MAIPI Corner - Restoran Paling Murah & Sedap!

by , in
Assalamulaikum.

Hai kesayangan semua!
Baru berkesempatan untuk menarikan jari-jemari ini atas papan kekunci laptop setelah berperang dengan ragam anak-anak. ^___^

Kali ini Sue nak review satu restoran yang menawarkan makanan berharga rendah dan murah semuanya. Restoran ini telah beberapa kali Sue kunjungi. Lokasinya yang dekat dengan rumah Sue ditambah pula harganya yang murah dan berpatutan membuatkan Sue selalu singgah ke sini.


MAIPI Corner telah dibuka kepada orang ramai pada bulan September 2015 lagi. Di sini terdapat masakan ala western dan juga masakan ala jawa. Harga yang ditawarkan juga berpatutan. Rasa makanannya pula sedap-sedap belaka. Yummy!



Istimewanya restoran ini adalah air yang disediakan tidak sama setiap hari dan boleh refill sebanyak mana yang kita mahu. Selain itu, ada beberapa menu yang masakannya berupa tempayan style. Ini juga menambahkan keenakan rasa makanan tersebut. 

Yang menambahkan keunikkan restoran ini adalah ada makanan yang dihidangkan dalam mangkuk/pinggan yang diperbuat daripada gulungan kertas. First time Sue tengok orang buat pinggan guna kertas daripada majalah kalau tak salah Sue la.. ^_^


Okeh.. jom tengok menu-menu yang Sue pernah order bermula September 2015 sehingga kini. (yang banyak-banyak ni bukan Sue makan sorang tau! Hoho.. Bukan juga sekali makan ye.. Ni beberapa kali dah sampai sini..)

2015

 * nasi ayam tempayan *

 * chicken chop *

* steak tempe * 

  * with adik ipar dan biras *


* nasi ayam tempayan * 

* nasi jawa *

* lamb chop * 

* sila abaikan Mr. Akoy yang sedang menikmati makanan kegemaran beliau.. hihi.. *

2016

FEBRUARI 2016

 * sila abaikan anak dara Sue yang suka sangat dapat air pink big cup tu.. wuwuwuwu.. *



Oh ya! Banyak menu telah ditambah dan servis layanan pelanggan juga bagus. Tapi kena datang awal ye. Kalau tak, terpaksa la beratur menunggu giliran memandangkan pelanggannya semakin ramai dari sehari ke sehari. Lagi satu yang menjadi keistimewaan MAIPI Corner ini, pihak restoran akan memberikan diskaun pada menu tertentu dan pada waktu-waktu tertentu. Untuk mengetahuinya bolehlah melayari facebook page MAIPI Corner.

Untuk mereka yang ingin berkunjung ke sini, bolehlah menggunakan maklumat seperti di bawah :-

MAIPI CORNER
Kampung Batu 7, Jalan Kebun, Shah Alam, Selangor
Tel : 014-2306320
Email : maipicorner@gmail.com
Facebook Page : MAIPI CORNER 
Website : MAIPI CORNER
Waktu Operasi : 11am - 3pm , 5pm - 7pm, 8pm - 11pm. 
(Isnin & Cuti Umum tutup)


Boleh juga menggunakan waze ye cuma kalau tak salah Sue lokasinya lari sikit dalam waze tu. Lokasi restoran ini adalah bersebelahan dengan Sekolah Rendah Agama Jalan Kebun.

Wassalam.
12:57:00 AM

Planner : BuJo

by , in
Assalamulaikum.

Hi peeps!
Long time no see.. ^___^ Sorry ya!

Firstly, mari kita berkenalan dengan apa itu BuJo

BuJo adalah singkatan daripada perkataan "Bullet Journal". Sistem Bullet Journal ini telah direka khas oleh seorang designer dari Brooklyn iaitu Ryder Carroll yang telah menghabiskan masa selama 20 tahun dalam membangunkan suatu kaedah supaya dia senantiasa dalam keadaan teratur.

Bullet Journal adalah tempat untuk kita masukkan semuanya seperti jadual, idea, to do list ataupun shopping list. Banyak yang boleh diisi dalam BuJo ini. Sekiranya BuJo merupakan "on the go planner" kita, ianya amat berguna sebagai rujukan tentang apa yang kita hendak buat ketika itu dan ianya boleh dirujuk pada bila-bila masa dan di mana jua kita berada.

Jika masih samar-samar dengan maksud Bullet Journal ataupun BuJo ini, bolehlah menonton video di bawah :-


Pada mulanya Sue juga tidak faham apa itu BuJo dan bagaimana ianya berfungsi. Namun setelah beberapa hari mengkaji BuJo ini melalui carian di Google, Facebook dan juga Instagram, maka Sue mencuba untuk menggunakan sistem BuJo ini dalam planner Sue. Untuk bulan Februari 2016 ini, Sue cuba menggunakan sistem BuJo sebagai perancangan aktiviti harian Sue.


Tapi untuk makluman semua, planner BuJo Sue masih in progress sebab banyak benda lagi yang belum terisi. Sue akan update berkenaan dengan planner Sue dari semasa ke semasa. Ada beberapa step yang perlu diikuti untuk memulakan sistem BuJo ini.

Sekiranya ada yang berminat untuk memulakan langkah menggunakan sistem Bullet Journal ini, bolehlah melayari blog di bawah :-


Ataupun boleh search di enjin carian Google berkenaan dengan Bullet Journal ini. Sekiranya anda mencari hashtag #bulletjournal dan sewaktu dengannya melalui Instagram, pasti anda akan berjumpa dengan pelbagai gambar berkaitan dengan Bullet Journal dari serata dunia. Banyak idea dan inspirasi yang boleh diperolehi melaluinya.

Hmmmmm.. Setakat ini sajalah perkenalan dengan sistem planner baru yang Sue akan guna nanti. Sue akan update lagi nanti ya! See you'll soon.

Wassalam.